Travel Tips
Jakie pamiątki przywieźć z Majorki?
Największe atrakcje Palermo. Co zobaczyć?
Jak dostać się to Turkmenistanu?
Spanie pod namiotem w Turcji Wschodniej. Gdzie warto?
Odessa, czyli gdzie dobrze zjeść i wypić
Wypożyczanie samochodu w Jordanii #tutorial
Gdzie dobrze zjeść i poimprezować w Mińsku?
Gdzie napić się dobrego piwa w Weronie?
10 powodów, dla których musisz odwiedzić Lwów
Wiza do Iranu – tutorial
  • Współpraca
  • Bucket List
  • Karta Curve
  • Prelekcje
  • Kontakt
O Azji Centralnej, Bliskim Wschodzie i wyspach ciepłego południa
Banner
  • O autorze
  • Afryka
  • Azja Środkowa
  • Bliski wschód
  • Europa
  • Indochiny
  • Kaukaz
  • Wyspy
  • Bazary świata
  • Dziki biwak
  • Wyprawa Senegal
Tadżykistan

Umierają w nim ludzie – tunel śmierci w Tadżykistanie

autor: Deny 6 listopada, 2023
autor: Deny 6 listopada, 2023
9,2K

Tunel Anzob jest kluczowym elementem infrastruktury drogowej Tadżykistanu. Położony w odległości 80 km na północny zachód od Duszanbe tunel ma łącznie 5040 metrów długości. Przez lata swojego istnienia zyskał złą sławę „tunelu śmierci” – inwestycji wykonanej w sposób skandaliczny pod każdym względem.

Spis treści

Toggle
  • Tunel śmierci za 4 mld USD
    • Dlaczego Irańczycy wzięli się za budowę tunelu?
    • Anzob tunel po modernizacji. Czy wciąż można tu umrzeć?

Tunel śmierci za 4 mld USD

Feralna inwestycja znajduje się na wysokości 2720 metrów n.p.m. i jest częścią autostrady M34. Konstrukcja ta łączy Duszanbe z Chodżentem, drugim pod względem wielkości miastem w kraju. Wystarczy spojrzeć na mapę, aby zrozumieć, jak kluczową inwestycją dla Tadżykistanu jest ten tunel. To tak naprawdę odcinek nowego Jedwabnego Szlaku, transgranicznego szlaku handlowego łączącego Iran, Afganistan, Tadżykistan i Chiny.

  • Lokalizacja: Przełęcz Anzob w Tadżykistanie, 2700 m. n.p.m.
  • Nazwa: Anzob Tunel, Istiqlol Tunnel, Ushtur Tunnel
  • Długość: 5040 m
  • Oddanie do użytku: 2006 r.
  • Modernizacja: 2018 r.

Ponad 90% powierzchni Tadżykistanu stanowią góry. Połączenie infrastrukturalne między bogatszym zachodem, a stolicą było i jest priorytetem dla rządzącego od kilku dekad Emomaliego Rahmona. Prowincja Sughd w Tadżykistanie jest logistycznie oddzielona od reszty kraju pasmem górskim Zarafshan. Przed powstaniem tunelu w 2006 r. wszyscy, którzy chcieli dostać się do Duszanbe mieli tylko dwie opcje lądowe:

  1. Przejazd przez jedną z najbardziej zdradliwych przełęczy w Azji Środkowej. Pokonanie 90-kilometrowego odcinka przełęczy Anzob było dla kierowców czasochłonnym (7-8 godzin) i niezwykle niebezpiecznym wyzwaniem. Ta szutrowa droga położna na wysokości 3400 metrów n.p.m. słynie z wąskich zakrętów i braku jakiejkolwiek infrastruktury bezpieczeństwa. Pod koniec lat 90-tych lawina zabiła 46 osób.
  2. Trasę z północnego Uzbekistanu, co było niezwykle problematyczne w okresach, gdy oba kraje miały ze sobą dyplomatyczną kosę. Tadżyccy kierowcy potrafili całymi dniami stać na zamkniętych przejściach granicznych.

Tunel śmierci w Tadżykistanie | Anzob Tunel

Tunel Anzob pokonywaliśmy dwukrotnie, za pierwszym razem nawet nie wiedząc, jakim szybem spalinowym mkniemy

W kajucie Tadżyka kursującego ze składem węgla na odcinku Duszanbe-Ayni

Przełęcz Anzob w Tadżykistanie | Tunel Śmierci

Landszafty przełęczy Anzob w Tadżykistanie. Wersja demo kadrów, które spotkać można w Pamirze.

 

Dlaczego Irańczycy wzięli się za budowę tunelu?

Tunel śmierci na przełęczy Anzob musiał powstać, bo nie było żadnego szybkiego połączenia zachodu ze stolicą kraju. Kto jest odpowiedzialny za taka fatalną realizację inwestycji? Z jednej strony tadżycki rząd, który zezwolił na oddanie do użytku tunelu w 2006 r. mimo tak wielu niedociągnięć. Z drugiej strony naciskana przez niego irańska firma Sabir Co., która odwaliła tę fuszerę, sprawiając, że o tunelu zaczęto mówić na całym świecie.  W momencie otwarcia tunel Anzob nie posiadał oświetlenia, drenażu ani wentylacji. W wydrążonej na dystansie 5 kilometrów spalinowej tubie kumulowały się toksyczne substancje, nawierzchnia pękała pod wpływem niskiej temperatury i okresowego zalewania wodą.

  • Pamiętaj: Z przyczyn oczywistych nie ma możliwości pieszego pokonania tunelu. Co jednak interesujące po obu stronach zabójczej inwestycji stacjonuje ochrona. Nie mam pojęcia, czy ktokolwiek odważył się przejechać te 5 kilometrów rowerem…

Kompleks został pierwotnie zaprojektowany tak, aby miał dwa tunele, z których każdy przewoził ruch w naprzemiennych kierunkach. Byłoby to znacznie bezpieczniejsze. Jednak nigdy tak nie było i nawet dzisiaj działa tylko jeden bez sygnalizacji świetlnej. Ma stały dwukierunkowy przepływ ruchu. Czy dziełem przypadku jest, że to akurat Iran wybudował tunel? Nie, interakcje polityczno-gospodarcze (a także historyczne) między oboma krajami są dość silne. Iran w tej konfiguracji pełnie rolę bogatego wujka zza oceanu, który raz na jakiś czas rozdaje drogie prezenty. Z uwagi na sankcje Tadżykistan jest naturalnym miejscem lokowania irańskich inwestycji. Z kolei język tadżycki to etnolekt z grupy irańskiej języków indoeuropejskich, uważany za wariant języka perskiego. Iran był pierwszym narodem, który założył ambasadę w Duszanbe i jako jeden z pierwszych krajów rozszerzył uznanie dyplomatyczne nowo niepodległego Tadżykistanu.

 

Wyświetl ten post na Instagramie

 

Post udostępniony przez ᴛʀᴀᴠᴇʟ ʙʟᴏɢ ɴᴀᴡʏʟᴏᴄɪᴇ.ᴘʟ🍍 (@nawylocie_pl)

Pracownicy pozują po naprawach i ponownym otwarciu tunelu w 2018 r.

Tunel śmierci w Tadżykistanie Tunel śmierci w Tadżykistanie | Anzob Tunel

Równie dobrze mógłbym tu wkleić czarny prostokąt

Tunel śmierci wciąż nie jest w pełni oświetlony

Majestatyczne krajobrazy na przełęczy Anzob (2700 metrów n.p.m.)

 

Anzob tunel po modernizacji. Czy wciąż można tu umrzeć?

W końcu w 2014 r. Irańczycy podpisali umowę i wrócili, aby dokończyć pracę. Modernizacja objęła instalację oświetlenia, prowizoryczny system wentylacji (jadąc tunelem dwukrotnie w sierpniu 2023 r. w kabinie naszego tira dawało nieźle siarką, żadnej wentylacji nie widziałem) i zabezpieczenie stropów przed wodą i temperaturami zimą. Wymieniono też nawierzchnię asfaltową, która jednak od 2018 r. zdążyła się już mocno zużyć.

 

Anzob TunelAzja ŚrodkowaSowietstanyTadżykistantunel śmierci
0 comments 0 FacebookTwitterPinterestEmail
Deny

Pan Król, bloger i miłośnik wschodnich krain. Orędownik podróży do krain nierozwiniętych turystycznie, aktywny uczestnik życia społeczno-politycznego; człowiek interesu na miarę XXI wieku. Zwolennik klasycznych podróży z plecakiem. Kolekcjoner winyli i pamiątek ze świata. Beergeek. Tester sprzętu noktowizyjnego.

poprzedni artykuł
Poznaj Tadżykistan – bazary Jedwabnego Szlaku
następny artykuł
Jezioro Iskandarkul – kultowa atrakcja Tadżykistanu

CZYTAJ WIĘCEJ PODOBNYCH ARTYKUŁÓW

Duszanbe – jak wygląda stolica Tadżykistanu?

1 grudnia, 2023

Asht Namak – ukryte słone jezioro w Tadżykistanie

27 listopada, 2023

15 największych atrakcji Tadżykistanu – przewodnik 2024

16 listopada, 2023

Istarawszan i największe popiersie Lenina na świecie?

11 listopada, 2023

Jezioro Iskandarkul – kultowa atrakcja Tadżykistanu

8 listopada, 2023

Poznaj Tadżykistan – bazary Jedwabnego Szlaku

4 listopada, 2023

Zostaw komentarz Cancel Reply

Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.

Złap mnie na Instagramie

O autorze

O autorze

Miłośnik wschodnich krain. Orędownik podróży do miejsc nierozwiniętych turystycznie, aktywny uczestnik życia społeczno-politycznego. Zwolennik klasycznych podróży z plecakiem.

Odbierz zniżkę na nocleg!

O autorze

O autorze

Serwus, tu Deny.

Orędownik brudnego szlajania z plecakiem, najlepiej po byłych republikach ZSRR, Azji Środkowej i Bliskim Wschodzie. 15 lat podróży po prawie 70 krajach i terytoriach spornych. Autostop, dziki biwak i lokalne speluny. Współtwórca i koordynator projektu Wyprawa Senegal.

Krwiobieg wypełniony backpackerskim stylem, w którym wartkim strumieniem płynie również klimat południa. Wiedzie żywot wyspiarza w Funchal wraz z księżniczkami. Kolekcjoner wspomnień i pamiątek ze świata.

Motto: szczęście to po prostu dobre zdrowie i słaba pamięć.

  1. Football predictions - Czarnogóra wynajem auta bez karty kredytowej10 listopada, 2025

    Świetny tekst! Czarnogóra brzmi jak raj dla miłośników aut i wolności, a Veselin to prawdziwy oaza dla tych, którzy unikają…

  2. Oczka wodne - Czarnogóra wynajem auta bez karty kredytowej26 października, 2025

    Świetny artykuł o Czernogórze :-)

  3. vòng quay online - Czarnogóra wynajem auta bez karty kredytowej11 października, 2025

    Hej, Czarnogórze, to słusznie mówisz o wolności! Ale uwaga, z tymi serpentynami i górami to nie tylko przygoda, ale i…

  4. laser marking machine - Czarnogóra wynajem auta bez karty kredytowej11 października, 2025

    Czarnogóra bez samochodu to jak Maroko bez lanego – cała przygoda, ale w połowie. Super, że są takie wypożyczalnie jak…

  5. Darek - Czarnogóra wynajem auta bez karty kredytowej14 sierpnia, 2025

    Fajna relacja. Czarnogóra i Słowenia to dużo ciekawsze destynacje niż oklepana Chorwacja. Może kiedyś...

  • Facebook
  • Instagram
  • Youtube

@2014-2023 - All Right Reserved® by NaWylocie.pl


Wróć na górę
O Azji Centralnej, Bliskim Wschodzie i wyspach ciepłego południa
  • O autorze
  • Afryka
  • Azja Środkowa
  • Bliski wschód
  • Europa
  • Indochiny
  • Kaukaz
  • Wyspy
  • Bazary świata
  • Dziki biwak
  • Wyprawa Senegal